نقدی بر یک نقد!

نوامبر 22, 2007 at 9:41 ب.ظ. 6 دیدگاه

من منتقد ادبی نیستم  ولی به ادبیات علاقه دارم و  در بین کتاب هایی که خوندم و می خونم تعدادی از کتابهای صادق هدایت رو هم خوندم، برخی از کتابهاشو دوست داشتم و از بعضی ها هم اصلا خوشم نیومده . از طرف دیگه به عنوان یک خواننده معمولی می تونم بفهمم یک نقد چقدر منصفانه یا مغرضانه به نگارش در اومده. در ضمیمه سپیده روزنامه جام جم مورخه یکم آذر در صفحه دوازده ، مقاله ای با عنوان چراغ کشان، در رابطه با صادق هدایت منتشر شده است که در مقدمه ی اون اومده :

 «صادق هدایت ، در تاریخ ادبیات ما چهره شناخته شده ای است. در این تردیدی نیست. اما در نقد می توان به سراغ همه رفت و حتی نویسنده ای چون صادق هدایت را نقد کرد و نقاط ضعف و قوت آثارش را نوشت . مشکل اینجاست که دو دسته به سراغ صادق هدایت رفته اند ، 1- آنهایی که فقط او را ستوده اند 2- آنهایی که فقط به افکار و اندیشه هایش تاخته اند، اما در این نقد ساختار ادبی آثار هدایت به نقد کشیده شده است»…

با خواندن این مقدمه فکر کردم که با نقدی منصفانه (مهمترین ویژگی یک نقد ) روبه رو هستم ولی با هر کلمه و سطری که از این مقاله خوندم متوجه شدم تنها فاکتوری که نویسنده ی این مقاله به اون توجهی نداشته رعایت عدالت و انصاف در  نوشتن این نقد بوده و هر کس دیگری که این نقد رو خونده باشه به سادگی متوجه خواهد شد که بر خلاف ادعای نویسنده، این مقاله چیزی نیست جز در هم کوبیدن هدایت و آثار وی … هدف من جانبداری از هدایت و آثار او نیست، چرا که اصولا شناخت من از هدایت و آثار و افکارش به قدری عمیق نیست که بخوام در این مورد اظهار فضل کنم . ولی نکته ای که هست اینه که کاش نویسنده ی این مقاله در کنار همه ی ایرادهایی که  بر آثار و افکار هدایت گرفت، از نقاط قوت  و  دلایل ماندگاری آثار او هم چیزی می نوشت… چرا ما فکر می کنیم هر چیزی یا سیاه است یا سپید …؟

کاش باور داشته باشیم  که بین سیاهی مطلق و سپیدی مطلق رنگهای دیگری هم وجود داره … کاش هیچوقت اینقدر شیفته ی چیزی نباشیم که نتونیم ضعف های اون رو ببینیم و اونقدر هم از چیزی متنفر نباشیم که قادر نباشیم نقاط قوتش رو تشخیص بدیم. فقط همین.

Entry filed under: روز نوشت.

برای روز کتابدار وبگردی

6 دیدگاه Add your own

  • 1. BADBANHA  |  نوامبر 24, 2007 در 8:35 ق.ظ.

    جالب بود … در مورد ازدواج هم : گوش شيطون كر ، نه خبري نيست

    پاسخ
  • 2. nadia  |  نوامبر 25, 2007 در 7:26 ق.ظ.

    سلام زهره جان.
    خيلي ناراحت شدم از اينكه هنوز بيكاري. اميدوارم زودتر يه كار خوب گير بياري. ولي خوب تا ميتوني از وقتت استفاده كن. من اگه جاي تو بودم اول از همه زبانم و تقويت ميكردم. بعدش برو دنبال تافل و مدرك.
    در ضمن مقاله نويسي رو هم فراموش نكن.اگه فكر ميكني ميتونم بهت كمك كنم تعارف نكن.

    مواظب خودت باش. به ما هم سر بزن.

    پاسخ
  • 3. پاكزاد  |  نوامبر 26, 2007 در 1:27 ب.ظ.

    با نقدي بر «نبود دانشگاه‌هاي ايران در ليست دانشگاه‌هاي برتر ، ناشي از ضعف اطلاع‌رساني است!!» به روزم …

    پاسخ
  • 4. ناصر  |  نوامبر 29, 2007 در 8:44 ب.ظ.

    وبلاگت بسیارجالب ومفید بود شما هم به من سربزنید و اگر براتون ممکن هست وبلاگ من رو در لینکستان خود قرار دهید تا زیر سایه شما نسیمی به ما بوزد و بازدیدکنندگان شما گوشه چشمی به وبلاگ ما داشته باشند پیروز باشید به امید روزی که وبلاگهای من باعث شادی و امید شما دوست عزیز شود…. موفق باشی

    پاسخ
  • 5. سروش  |  دسامبر 9, 2007 در 7:52 ب.ظ.

    سلام
    ممنونم که با نوشتنت باعث میشی از خوندن وبلاگت لذت ببرم

    پاسخ
  • 6. saeed moradi  |  مارس 10, 2008 در 6:09 ق.ظ.

    salam
    ba arze khaste nabashid khedmat shoma
    man yeki az maghalat shoma ra dar yeki az saitha didam va azash khosham omad
    man yeki az daneshjoian reshth ketabdari daneshgah yazdam ke ostadam ye tahghigh dar morede radeh bandi kongereh ba matn englisi dadeh ast. ageh emkan dareh komakam konin.
    kheili az shoma moteshaker misham.omidvaram emailetono check konin.nemidonam chikar konam.
    aslan in radeh bandi yani chi?to ro khoda komakam konin?
    man montazeram az alan har roz barai gereftan javabam on misham va emailamo check mikonam
    ba tashakor
    lotfan javab khod ra barayam email konin chon momkeneh natonam biam to sait shoma
    ageh javabi barai soalam peida shod link sait khodetono baram befrestin

    پاسخ

پاسخی بگذارید

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


تعداد بازدید کنندگان

  • 57,713 آمار